Dec 292010
 

Hoe ziet een succesvol Bizzo er voor jou uit?

Tim: Een bedrijf dat ideeën genereert en kant en klare businessplannen aflevert waarmee je op een investeerder af kan stappen. Alle mogelijke uitbreidingen vind ik in principe prima, maar nu nog een beetje luchtfietserij.

Hoe dat er verder qua gebouwen, auto’s en lederen zetels uitziet, vind ik nu niet relevant.

Femke: Als we (in elk geval) een paar ideeën totaal kunnen uitwerken en in productie krijgen.
En daarnaast kunnen blijven brainstormen over nieuwe ideeën. En de uitgewerkte ideeën verkopen aan derden die de productie doen.
Ik zou niet alle productie uit handen willen geven.

Sylvia: Voor mij is het succesvol wanneer wij alle vier met veel plezier ideeën bedenken die innovatief, creatief en uitvoerbaar zijn voor in principe derden. Ik zou het een mijlpaal vinden als er een idee of concept verkocht wordt. Maar ik zou het ook tegel vinden om mensen die een bedrijf willen starten door middel van methodiek (associëren, concept maken en plan schrijven) te helpen.

Dennis: Een succesvol Bizzo is een professionele organisatie waarbinnen vrij associëren en ongeremde creativiteit leiden tot nieuwe businessideeën.

Deze ideeën leiden tot succesvolle producten en diensten waar de Bizzo-oprichters zeer goed geld mee verdienen.

Daarnaast kent een succesvol Bizzo creatieve organisatievormen waar ook mee geëxperimenteerd kan worden.

Tenslotte is Bizzo voor mij slechts een succes als de oprichters zich gelukkig voelen en op hun eigen manier kunnen blijven bijdragen aan de groei van Bizzo.

Hoe wens jij bij te dragen aan een succesvol Bizzo?

Tim: Ik wil heel graag ideeën bij elkaar associëren en een rol spelen in de eindredactie van businessplannen.

Ik zou vooralsnog vier uur per week willen bijdragen, buiten het in mijn eigen tijd lekker door associëren.

Richting de oplevering van een businessplan wil ik graag meer tijd investeren. En ik ben bereid vrije dagen op te offeren als ik ergens volledig achter sta.

Femke: Als ik van een idee echt denk dat het iets kan worden, wil ik me met het uitwerken ervan en de productie graag bezig houden.
Zolang mijn theatrale werkzaamheden het toestaan, wil ik hier graag tijd en energie in investeren.
Op dit moment heb ik zeker wel een dag per week de tijd om hier mee bezig te zijn.
Maar, zoals misschien al eerder gezegd: ik werk beter in groepsverband.
Wanneer Bizzo geld gaat opleveren (of die kant gaat het op), wordt het een ander verhaal, maar dat lijkt me nu te veel toekomstmuziek en gissen om daar echt iets over te kunnen zeggen.

Sylvia: Ik ben goed in het doen verleggen van grenzen bij personen die dat graag willen. Ik kan goed organiseren en ben vooral goed in projectmanagement mey alles erop en eraan. Van concept naar begroting naar uitvoering.
Ik vind dat alleen niet altijd meer even leuk, tenzij ik echt wat met het onderwerp heb. Ik kan nu niets aan uren beloven die ik er in steek. Wellicht na mijn zwangerschap kan ik iets structureels doen.

Dennis: Mee blijven vormen van nieuwe ideeën en uitwerken ervan.

Vormen van een sterke, creatieve, succesvolle organisatie (opzet, bedrijfsvoering)

Bewaken van goede sfeer tussen de oprichters

Welke stappen moeten we nemen om succesvol te zijn?

Tim: Ik zou het fantastisch vinden om 1000 zinnige ideeën te hebben. Dat geeft body en impact. Vooral als je als ideeënbedrijf jezelf zou willen presenteren is wat dat betreft een enorm aantal van belang. Maar uiteindelijk gaat het om een vijftal ideeën die totaal uitgewerkt zijn tot een businessplan.

Favoriete ideeën die ik ook realistisch vind, in willekeurige volgorde:

De oprichting, businesspimpampet/concepto, marktplaats ophaaldienst, de garderobe app, antimuggendoekjes.

Femke: Ik denk dat we een lange weg te bewandelen hebben. Ook omdat we in zoveel verschillende categorieën ideeën hebben liggen.
We moeten ons dus tegelijkertijd in de breedte als de diepte ontwikkelen op veel verschillende vlakken.
We kunnen ook kiezen voor één categorie om mee te beginnen. Zodat we op dat vlak alles kunnen uitvinden.

Sylvia: Ik denk dat we elkaar vooral moeten versterken en de lol erin moeten houden. Daarnaast denk ik dat we eens in duo’s een idee moeten gaan uitwerken om te kijken of we samen kunnen werken en of we het ook echt leuk vinden om dit te doen.

Dennis:

1.              goed met elkaar deze lijstjes doorspreken, doorvragen.

2.              samen bespreken hoe we snel aan de slag kunnen en dit binnen de gegeven tijd die we allemaal hebben en er in willen steken.

3.              organisatie op poten zetten (bedrijfsplan voor Bizzo inclusief bedrijfsvoering en planning).

Hoe blijft werken binnen Bizzo voor jou leuk?

Tim: Ik zou graag op termijn, zodra we echt een bedrijf zijn, andere mensen betrekken in het associatieproces. Ik geloof namelijk in het vershouden van de eigen geest door te sparren met andere geesten. Voor blijvende creativiteit is het noodzakelijk om niet in je eigen rondje te blijven hangen. Het blijft verder leuk als ik verbaasd wordt met output van anderen.

Femke: Als ik met enthousiaste mensen zoals jullie werk en er concrete plannen zijn over wat we kunnen gaan doen.
En als we in elk geval eens per jaar (anderhalf jaar?) een nieuw product op de markt kunnen zetten.

Sylvia: Voor mij blijft het leuk als ik dicht mijzelf kan blijven.

Dennis: Als we met respect voor elkaar en onze vriendschap stapsgewijs bouwen aan succes.

Wat krijg je dan energie van?

Tim: Met andere mensen nadenken over oplossingen voor problemen. En dan ook tot iets werkbaars komen. Actie. Creativiteit van anderen. Humor. Natuurlijke motivatie, zodat werken vanzelf gaat. Ik krijg geen energie van woorden, wel van daden.

Femke: Van vriendschappelijke samenwerking en ideeën die ik ook daadwerkelijk realiteit zie worden.

Lol hebben. Positiviteit. Enthousiasme. Concrete plannen.

Sylva: Ik krijg energie van creatieve maak processen en daar bedoel ik in deze geen theatervoorstelling mee maar het ontstaan van een product of een dienst.

Dennis: Goed luisteren naar elkaar en goed kritiek kunnen ontvangen en geven waardoor het allerbeste idee op papier komt. Veel lachen en veel creativiteit.

Standaardiseren van dat wat gestandaardiseerd kan worden en digitaal borgen van alles wat we produceren. Slimme analyses & helicopterview bij de Bizzo oprichters.

Respect voor elkaar en de manier waarop we individueel en samen willen werken.

Elkaar motiveren en stimuleren. Houden aan afspraken als ze gemaakt zijn.

Het idee van vrijheid, zelfstandigheid, succesvol zijn en met Bizzo veel geld verdienen.

En waarvan niet?

Tim: Gezeur. Gejengel. Afspraken die niet nagekomen worden. Onduidelijkheid. Slappe happerij. Lage kwaliteit. Slechte communicatie.

Femke: Te lang praten. Moeilijk doen. Gezeur. Geen heldere opzet hebben. Als iemand (onterecht) geen inzet toont.

Sylvia: Ik verlies energie als ik geen doel heb of als er ongefundeerd afgewezen word. Verder mag iedereen van mij best af en toe zeuren, negatief zijn of lui.

Dennis: Als bovenstaand ontbreekt.

Heb je ideeen over de (opbouw van de) organisatie van Bizzo?

Tim: Nog niet echt, ik zou dat graag willen laten afhangen van hoe het loopt. Het is denk ik ook afhankelijk van een eventueel eerste idee dat verkocht wordt.

Femke: Vind ik heel moeilijk om nu al te zeggen. Ook of we dit met zijn vieren gaan doen, of juist een heel team gaan verzamelen.
Het hangt er ook vanaf of we de productie zelf gaan doen.

Sylvia: Nee

Dennis: Ja.

-Praktisch (ikv snel aan de slag): Beginnen met kiezen van 10 ideeën p.p. vanuit de lijst. Kort voor 5 daarvan aan elkaar aangeven waarom je met deze iets zou willen doen en wat.

Ideeën in duo’s oppakken, zeker in het begin, om elkaar zakelijk te leren kennen (allen met elkaar betekent sowieso het oppakken van zes ideeën).

-Formats maken voor doorontwikkeling van ideeën.

Wat zijn jouw sterke kanten die je kan aanwenden binnen Bizzo?

Tim: Ik ben associatief sterk, heb een helicopterview en kan goed structureren. Ik ben niet bescheiden over wat ik kan: ik ben er van overtuigd dat ik overal een bijdrage aan kan leveren.

Femke: Ik ben positief ingesteld. Ik heb overzicht. Voel mensen goed aan, begrijp vaak snel wat iemand bedoelt/dwars zit en kan ook in (vastlopende) groepsgesprekken verhelderend werken. Verder ben ik praktisch goed in het maken van schema’s ed., ben ik goed met knopjes en zet ik heerlijke koffie. O, en ik bak natuurlijk taart.

Sylvia: Daar heb ik al antwoord op gegeven bij bijdrage.

Dennis: Ondernemingszin, creativiteit, gevoel voor goede sfeer, organisatiekundige achtergrond, lef, kennis van werken binnen de overheid, ervaring als zelfstandige.

Wat zijn je mindere kanten?

Tim: Ik ben een eigenwijze, intens kritische zeikerd. Discipline is soms een probleem, bij zaken waar ik energie van krijg is dat minder het geval. Ik ben niet echt een risiconemer.

Femke: Ik ben nogal een probleemdenker. Zie bij alles eerst de moeilijkheden ipv mogelijkheden. In mijn eentje ideeën bedenken, vind ik niet leuk. Ik heb de lol van het bedenken in een groep nodig. Ik kan moeilijk dingen uit handen geven.

Sylvia: Ik ben op erg op mijzelf en ben gewent een leidinggevende positie te hebben. Dat kan soms lastig zijn.

Dennis: Ongeduldig, niet al te strak georganiseerd (wel veel ideeën over hoe het moet en dat ook met teams kunnen doen, maar zelf niet), (natuurlijk) wantrouwen.

Welke verwachtingen heb je van de samenwerking binnen Bizzo?

Tim: Ik vind de vriendschap belangrijker dan de zaken, we moeten er alert op zijn dat er in die sfeer niets mis gaat. Dat mag niet onderschat worden.

Femke: Ik hoop dat we een vorm weten te vinden, waarbij we naast collega’s bovenal vrienden blijven.

Ik zie (probleemdenker) wel een gevaar in het Bizzo-concept. Dat zodra er echt werk, tijd en energie in gestoken moet worden, de lol er af is, en daar is het juist vanuit ontstaan.

En dan zou het dus het mooist zijn (in mogelijkheden denken, fem) als iedereen kan doen waar hij/zij het beste in is, en dús energie van krijgt. En als dat ook evenredig beloond zou worden.

Sylvia: Ik gok op een soort coorporatie ipv een bv ofzo.
Ik verwacht van de samenwerking dat wij elkaar accelereren zoals we zijn en de vriendschap prioriteren.

Dennis: Via respect voor elkaar, vertrouwen in elkaar en ruimte voor onze specifieke, persoonlijke creativiteit komen tot succes.

Daarnaast is het goed om te kijken waar een natuurlijke verdeling van werk te maken valt op basis van onze persoonlijke eigenschappen en sterke kanten.

Welke verwachtingen heb je nog meer van de anderen binnen Bizzo?

Tim: Aangezien ik vind dat iedereen moet bijdragen wat hij of zij wil, heb ik geen verwachtingen. Ik heb pas verwachtingen als ik ieders antwoorden heb gelezen. Ik vind overigens wel dat de vergoeding evenredig moet zijn met de effort die je er in stopt. Ik wil daar dus graag strakke macro-afspraken over, waar we ons ook echt aan houden.

Femke: Dat iedereen duidelijk maakt hoeveel hij/zij er in wil steken. Aan tijd, energie, geld.

En als dat duidelijk en helder is, dat je je daar dan ook aan houdt.

Sylvia: Weet ik nog niet.

Dennis: Gezamenlijk zorgen dat we vrienden blijven.

Professionaliteit.

Een zekere planmatige inzet verwacht ik van elkaar totdat we allemaal in dat penthouse zitten op de Zuidas, rondrijden in die X-5 etc…

Bizzo is een werknaam. Wat is de nieuwe naam?

Tim: Daar wil ik wel ’s een paar uurtjes over nadenken. Voor mij zijn uitgangspunten:

.nl moet vrij zijn, misschien .com ook wel, iets dat vertaald kan worden naar het Engels, of al te pruimen is in het Engels. Niet te lang. Het moet kwaliteit, plezier, stevigheid, autenticiteit en creativiteit uitstralen. Ik heb er nog een paar bedacht: Omnidee, Ideo, Ideus, Widee, Stein & Feldmann, Solid, HSKT (Hoofd, schouders…), SDFT, Morgen, Eeehh, Eureka, ID Meister, 4D, iDNA.

Femke: Nog geen flauw idee. Brainstormpje? Ervaring leert dat dat een “Ja, dát is ‘m!”-erlebnis moet zijn.

Sylvia: Ik denk dat dit een aparte sessie moet worden. (De jongens van)

Dennis: Het ideeënpaleis.

Hoe ziet ’t logo er uit?

Tim: Simpel en krachtig.

Femke: Ik zie nu iets ronds en met veel kleuren. :-)

Eén van mijn vriendinnen is ontwerpster van oa. logo’s en huisstijlen, dus we zouden haar hulp in een verder stadium ook kunnen inroepen.

Sylvia: Nu zie ik een mini cartoon van ons voor me. Een soort Guus stijl.

Dennis: Twee lachende leeuwen met tekstballonnetjes en afvallende kroontjes door het harde lachen.

Welk dier moet er in het logo verwerkt worden en waarom?

Tim: De Miacid. De voorvader van alle zeehonden, beren, wezel-, hond- en katachtigen. Zoals de associatie de voorvaderlijke oorsprong is van elke originele gedachte.

http://geology.fullerton.edu/whenderson/fal201l2005/dogevolution/dog%20website/evolution.htm

Femke: Hier heb ik nog geen antwoord op.

Sylvia: Een ringstaart maki. Een klein gek bewegelijk beestje die zeer goed kan overleven.

Dennis: Zie hierboven.

Dec 042010
 

Een klein volkje dat in een aardewerken kip woont. Ze kunnen alles heel goed onthouden en vervolgens vastleggen op welke manier dan ook. Zeer gespecialiseerd in het uitspugen van letters op perkament. Ze zijn met z’n 2400-en.